پدیده، تا ۲۰۲۷ در بارسلون ماندنی شد جوکر باارزش‌ترین بازیکن NBA شد کاپیتان دورتموند در راه لیگ فوتبال آمریکا کاپیتان سابق ایران در کینگزلیگ نحوه خرید بلیت بازی تراکتور و گل گهر+ قیمت و لینک خرید پیشنهاد تمدید برای ۴ پرسپولیسی شکایت باشگاه سپاهان از مدیران پرسپولیس زمان بازی رئال مادرید و دورتموند در فینال لیگ قهرمانان اروپا - فصل ۲۰۲۴ نتیجه بازی برگشت بایرن و رئال مادرید در لیگ قهرمانان+ ویدیو گل‌ها| صعود آقای آنچلوتی به فینال ویدیو خلاصه بازی برگشت بایرن مونیخ و رئال مادرید در‌ لیگ قهرمانان ویدیو گل دوم رئال مادرید به بایرن توسط خوسلو (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدیو گل اول رئال مادرید به بایرن توسط خوسلو (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدیو گل اول بایرن مونیخ به رئال توسط دیویس (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری یک مجمع تک کاندیدای دیگر در هیات‌های ورزشی خراسان رضوی | رئیس هیات شمشیربازی استان انتخاب شد پخش زنده بازی رئال مادرید و بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان اروپا (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین افتخار آفرینی کاراته کاران خراسانی در آسیای مرکزی بازگشت پورعلی گنجی به تمرینات پرسپولیس دلسوزی یک شمشیر باز برای جواد نکونام دفاع مدیر ورزشی اینتر از خرید طارمی پژمان جمشیدی در تیم پرسپولیس!
سرخط خبرها

۱۴ مدال، سوغات خراسان از مسابقات پاراآسیایی هانگژو

  • کد خبر: ۱۹۱۴۰۸
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
۱۴ مدال، سوغات خراسان از مسابقات پاراآسیایی هانگژو
تیم خراسانی کاروان ایران در پاراآسیایی هانگژو با ۴ مدال طلا، ۶ نقره و ۴ برنز به کار خود پایان داد.

شهرآرانیوز، بازی‌های پاراآسیایی هانگژو دیروز به پایان رسید و امروز کاروان ورزشکاران خراسانی کشورمان از این رقابت‌ها به شهرشان بازگشتند؛ رقابت‌هایی که با کسب بهترین رتبه تاریخ کاروان ایران در این مسابقات، یعنی رتبه دومی به پایان رسید و کاروان ایران پس از چین با کسب ۴۴ مدال طلا، ۴۶ نقره و ۴۱ برنز به مقام نایب‌قهرمانی رسید. نکته ارزشمند برای کاروان ایران، بالاتربودن از کشور‌های ژاپن و کره‌جنوبی در این دوره از رقابت‌ها بود.

البته این موضوع را هم نباید فراموش کرد که کاروان ورزش ایران در این مسابقات نسبت به دوره قبل هفت مدال طلا کمتر آورد. ورزشکاران خراسانی حاضر در این دوره از مسابقات عملکرد خوبی داشتند. خراسانی‌ها مانند دوره قبل نتیجه نگرفتند، اما چندان هم ضعیف‌تر نبودند. در این گزارش مدال‌های ورزشکاران خراسانی کاروان ورزش ایران در رقابت‌های پاراآسیایی جاکارتا و هانگژو را مقایسه کرده‌ایم.

افزایش کمیت حضور خراسانی‌ها

در رقابت‌های پاراآسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ کاروان ورزش ایران چهارده ورزشکار خراسانی را به‌همراه داشت؛ جایی که شاهین ایزدیار، محمدحسین کریمی و محمد رهبری در شنا، عاطفه نقوی و ملیحه صفایی در شطرنج، رضا غلامی در جودو، راضیه شیرمحمدی در تیروکمان، بهروز بربرمقدم در بوچیا، مهدی بابادی در والیبال‌نشسته، ندا پنجه‌باشی و معصومه زارعی در والیبال‌نشسته بانوان، حسن عبدی در بسکتبال‌باویلچر و فتانه پورآت و مهسا سعادت در بسکتبال‌باویلچر بانوان از خراسان‌رضوی در این مسابقات حاضر بودند. علاوه بر این چهارده ورزشکار، هادی رضایی هم به‌عنوان سرمربی مشهدی تیم‌ملی والیبال‌نشسته در این رقابت‌ها حاضر بود.

اما در هانگژو ۲۰۲۲ کاروان ورزش ایران ۲۶ ورزشکار خراسانی، یک مربی و یک داور را به‌همراه داشت. عاطفه نقوی، ملیحه صفایی، فاطمه رحیمی، منیژه حداد و مریم رحیم‌زاده در شطرنج، سعید کوهکن، وحید جدی و موسی غلامی در جودو، ابوالفضل ظریف و محمدحسین کریمی در شنا، نسرین شاهی در تیراندازی، زهرا افشاریان و زهرا سادات‌پور در دوومیدانی، مهدی بابادی و علیرضا پورسمنانی در والیبال‌نشسته، زهرا لطفی، فاطمه جهانی و معصومه زارعی در والیبال‌نشسته بانوان، رقیه صالحی، مهدیه محمودی، مهسا سعادت، فتانه پورآت، فاطمه مولایی و ندا بلوچی در بسکتبال‌باویلچر بانوان، کامبیز محکم در فوتبال پنج‌نفره و رعنا نیازی در گلبال ورزشکاران خراسانی این دوره رقابت‌ها بودند. اما افزایش شمار ورزشکاران خراسانی در بازی‌های آسیایی هانگژو در قیاس با جاکارتا به افزایش کیفیت منجر نشد!

کاهش مدال‌ها بدون احتساب شکار‌های شاهین

اعضای خراسانی کاروان کشورمان در هانگژو در قیاس با جاکارتا بیشتر بود، اما مدال‌های بیشتری نگرفتند. در جاکارتا خراسانی‌ها یازده طلا، هشت نقره و دو برنز و در مجموع ۲۱ مدال گرفتند، درحالی‌که در هانگژو این کاروان چهار طلا، شش نقره و چهار برنز و درمجموع چهارده مدال را به گردن آویختند.

نکته درخورتوجه این کاهش هفت‌مدالی آن است که در دوره قبل شاهین ایزدیار، ورزشکار البرزی، از استان خراسان‌رضوی به مسابقات اعزام شد و توانست شش طلا و یک نقره را به‌تن‌هایی برای کاروان خراسان کسب کند، درحالی‌که ایزدیار امسال از استان خودش به رقابت‌ها اعزام شد و درنهایت دو نقره و یک برنز بیشتر عایدش نشد! البته بدون احتساب هفت مدال شاهین برای کاروان خراسانی‌های جاکارتا، باز هم کیفیت مدال‌های خراسانی‌ها کمتر بوده است. اگر مدال‌های ایزدیار را از مدال‌های جاکارتا کم کنیم، کاروان خراسان در آن دوره پنج طلا، هفت نقره و دو برنز گرفته، درحالی‌که امسال چهار طلا، شش نقره و چهار برنز دشت کرده است.

طلایی‌های جاکارتا، طلایی‌های هانگژو

در رقابت‌های آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ کاروان ورزشکاران خراسانی یازده طلا گرفت که شش‌تای آن متعلق به شاهین ایزدیار در رشته شنا بود. علاوه بر ایزدیار، عاطفه نقوی در شطرنج سه طلا گرفت و دو طلای دیگر هم سهم مهدی بابادی در والیبال‌نشسته و حسن عبدی در بسکتبال‌باویلچر بود، درحالی‌که در هانگژو چهار طلای خراسان متعلق به مهدی بابادی و علیرضا پورسمنانی در والیبال‌نشسته و سه طلای دیگر برای ملیحه صفایی در شطرنج انفرادی و تیمی بوده است.

نقره‌ای‌هایی به وسعت یک شرق

هشت نقره خراسانی‌های جاکارتا متعلق به چهار رشته است. در جاکارتا شاهین ایزدیار در یکی از مواد شنا نقره گرفت، ملیحه صفایی سه‌بار در انفرادی و تیمی و کلاس‌بندی‌های مختلف نقره را دشت کرد، ندا پنجه‌باشی و معصومه زارعی هم با والیبال‌نشسته نقره گرفتند. نقره تلخ کاروان ایران در این رقابت‌ها را هم راضیه شیرمحمدی، ورزشکار تیراندازی خراسان، به دست آورد که پس از این رقابت‌ها جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

اما در هانگژو موسی غلامی در جودو، محمدحسین کریمی و ابوالفضل ظریف در شنا و کامبیز محکم در فوتبال پنج‌نفره نقره گرفتند. همچنین معصومه زارعی، فاطمه جهانی و زهرا لطفی با تیم‌ملی والیبال‌نشسته بانوان این نشان خوش‌رنگ را به دست آوردند. دیگرنقره خراسانی‌های هانگژو هم مربوط به شطرنج بانوان دسته B۲ و B۳ است.

چند برنز مهم

جاکارتا برای خراسان کم‌برنز بود. ورزشکاران خراسانی در آن دوره فقط دو نشان برنز را به دست آوردند و آن هم سهم محمدحسین کریمی در شنا و رضا غلامی در جودو بود. در عوض در هانگژو ورزشکاران خراسانی چهار نشان برنز به دست آوردند. سعید کوهکن در جودو، عاطفه نقوی در شطرنج و محمدحسین کریمی در شنا برنزی‌های ورزش خراسان بودند. کریمی در دو ماده شنا برنز گرفت.

ورزشکارانی که دستشان از مدال کوتاه ماند

در جاکارتا فقط دست چهار ورزشکار خراسانی از کسب مدال کوتاه ماند. در دوره قبلی بازی‌های آسیایی محمد رهبری در شنا، بهروز بربرمقدم در بوچیا، فتانه پورآت و مهسا سعادت در بسکتبال‌باویلچر مدال نگرفتند، اما در این دوره علاوه بر شش بازیکن بسکتبال‌باویلچر بانوان که خراسانی بودند و با این تیم مدال نگرفتند، رعنا نیازی در گلبال هم دستش از مدال کوتاه ماند.

البته مهسا سعادت، فاطمه مولایی، مهدیه محمودی، رقیه صالحی، فتانه پورآت و ندا بلوچی، بسکتبالیست‌های شایسته بسکتبال‌باویلچر ایران، به مقام چهارمی رقابت‌ها رسیدند. یکی از ناکامان کاروان ایران در هانگژو نسرین شاهی بود که نتوانست به مدال برسد؛ تیراندازی که قهرمانی‌های پیاپی جهان و آسیا را در کارنامه دارد و عجیب بود که در هانگژو دستش از مدال کوتاه ماند. زهرا افشاریان و زهرا سادات‌پور، دو دوومیدانی کار خراسانی، هم مدال نگرفتند.

نکته جالب جدی و سادات‌پور

از نکته‌های جالب توجه این دوره رقابت‌ها برای ورزشکاران خراسانی، موضوع وحید جدی و زهرا سادات‌پور بود. جدی با اتفاقی عجیب از دهکده مسابقات اخراج شد و شایعات گوناگونی از دوپینگ گرفته تا بینابودن و شرکت غیرمجاز در رقابت‌ها درباره او مطرح شد، اما ماجرای سادات‌پور عجیب‌تر هم بود؛ ورزشکاری که شانس مدال برای او قائل بودند، اما به‌دلیل شرکت فقط دو نفر در ماده ۱۵۰۰ متر دوومیدانی، مسابقه اصلا برگزار نشد تا سادات‌پور بدون مدال و بدون برگزاری مسابقه به ایران برگردد!

باید به ورزشکارانمان افتخار کنیم

جمع‌بندی نتایج ورزشکاران خراسانی در این دوره از رقابت‌ها و مقایسه آن با دوره گذشته بیانگر این واقعیت است که باید به ورزشکاران خراسانی و عزم و توانشان درود بفرستیم و افتخار کنیم، اما شاید نتوان چندان به عملکرد مسئولان ورزش استان در این زمینه نمره قبولی داد. زیرا عملکرد آماری ورزشکاران ما بهبودی که نداشته هیچ، بدتر هم شده است. با وجود این، ورزشکاران خراسانی باز هم با کمترین امکانات جور بی‌مدیریتی‌ها و کمبود‌ها را کشیدند و نگذاشتند کاروان ورزش خراسان از بازی‌های پاراآسیایی هانگژو دست خالی به کشور برگردد.

۱۴ مدال، سوغات خراسان از آسیا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->